موشن گرافیک: محتوایی ارزشمند یا مزیت رقابتی

قطعا تا به حال برای شما پیش آمده است که در حین بالا و پایین کردن طرح های UI  وUX پینترست، دریبل و … طرح هایی با انیمیت های جذاب دیده باشید. موضوع وقتی جالب تر می شود که دریبل به تازگی قابلیت آپلود ویدئو را نیز به سایت خود افزوده است. اما سوال اصلی اینجاست، چرا این طرح های زیبا و هیجان انگیز را در اپلیکیشن های کاربردی مشاهده نمی کنیم؟

من فکر می کنم دو دلیل اصلی برای این سوال مطرح است:

اولین دلیل مربوط به تست امکان سنجی فنی است. باید بدانید توسعه دهندگان نرم افزار به دلایل متعددی نمی توانند انیمیت هایی مانند آنچه در نرم افزارهای ساخت موشن گرافیک مثل افتر افکت قابل طراحی است را ایجاد کنند. بعضی اوقات انجام این کار از نظر فنی دشوار است. گاهی نیز طراح از محدودیت های موجود در توسعه اپلیکیشن بی خبر است. البته این چالش تا حد زیادی امروزه با ابزارهای مدرنی مثل اینویژن استدیو بر طرف شده است و در واقع به طراحان کمک می کند تا انیمیت هایی با قابلیت اجرا طراحی کنند و حتی اگر قصد دارید انیمیشن های فانتزی تری را نیز به کار خود اضافه کنید، می توانید از ابزار Lottie استفاده کنید. برای این کار کافی است تا فایل ویدئویی خود را در سایت آپلود کنید تا آن را به صورت یک فایل .json به شما تحول دهد و بتوانید از آن در اپلیکیشن خود استفاده کنید.

دلیل دوم این است که معمولا اپلیکیشن ها ساختاری استاتیک دارند و غلبه بر آن بسیار چالش بر انگیز است. واقعیت این است که سهام داران، ارزش زیادی برای موشن گرافیک قائل نیستند و اغلب آن را به عنوان یک هزینه غیر ضروری قلمداد می کنند.

اما اگر سهام داران به دنبال راهی برای افزایش سود خود هستند باید ریسک کنند!

در این مقاله قصد داریم 6 جنبه اصلی ارزش تجاری انیمیشن و موشن‌گرافیک را بررسی کنیم پس پیشنهاد می کنم لیوان قهوه ی خود را بردارید و از طعم موفقیت همراه با آن لذت ببرید.

1. انیمیشن می تواند در انجام امور به شما و کاربرتان یاری رساند.

انیمیشن سر نخی تصویری است که در برخی مواقع کسب و کار شما را نجات خواهد داد! در خیلی از موارد، ممکن است کاربر در حین فرآیند سفارش و خرید یا حتی ثبت نام در نهایت به بن بست برسد. این موضوع برای کاربری که نتوانسته کار خود را تمام کند بسیار ملالت آور است و ممکن است به طور کلی از آن کار صرف نظر کند. هنگامی که کاربر نتواند فرآیند خرید را در اپ شما به پایان برساند، در حقیقت شمایید که ضرر می کنید.

به همین دلیل است که بار دیگر این موضوع را بیان می کنم: یک انیمیشن خوب باعث می شود تا  کاربر  مسیر خود را به صورت تصویری دنبال کند و در صورت نیاز سر نخی برای مشکل خود داشته باشد.

به طور مثال هنگامی که شما در حال کار با برنامه ای در تلفن همراه خود هستید، یکی از آیکون ها شروع به چشمک زدن می کند و به آن معنا است که باید به آن توجه کرد و قرار است به شما پیامی را انتقال دهد.

2. سرعت دریافت اطلاعات از طریق اپلیکیشن افزایش می یابد.

ما در عصری زندگی می کنیم کاربران مشتاق دریافت اطلاعات با سرعت هرچه بیشتر هستند و برای همین به دنبال راه حلی سریع برای پاسخ به سوالات خود هستند. صرف وقت و هزینه روی بهینه سازی و ساختار اپلیکیشن از ضروری ترین اقدامات است و در این میان موشن گرافیک و انیمیشن ها قطعا می توانند مفید باشند. هنگامی که نرم افزار در حال پردازش اطلاعات است، موشن گرافیک به حالت پخش در می آید و به جای نمایش صفحه ای خالی، کاربران صفحه ای با المان های بصری زیبا و حرکات جذاب می بینند و  همراه آن ها به صفحه ای دیگر منتقل می شوند. این موضوع نه تنها حواس مخاطب را به موضوعی که شما هدف قرار داده اید جلب می کند بلکه مدت انتظار را برای کاربر کاهش می دهد.

به یاد داشته باشید کاربران اصلا علاقه ای به انتظار ندارند اما استفاده بیش از حد از انیمیشن ها نیز کاربران را کلافه خواهد کرد و بهتر است مدت زمان انیمیشن ها از 400 میلی ثانیه بیشتر نشود.

3. کاربر احساس می کند که خدمات شما از کیفیت بالایی برخوردار است.

هنگامی که اجزای تصویر با انیمیشن همراه می شوند، کاربران  به این باور می رسند که شما قادر به ارائه ی خدمات بهتری هستید و می توانید نیازهای آن ها را به راحتی بر طرف کنید. این موضوع کاملا کاربر را تحت تاثیر قرار می دهد و منجر به القای حس رضایت در آن ها می شود تادر نهایت شروع به صحبت از هوش شما و تیمتان می کنند. حتما تا به حال با وبسایت هایی که از انیمیشن های خشک و بی روح استفاده کرده اند رو به رو شده اید، به خاطر بسپارید حرکت در انیمیشن باید روان و چشم نواز باشد و ذهن مخاطب را کاملا در راستای اهداف شما قرار دهد.

4. انیمیشن، اقدامات کاربر را تایید می کند!

یکی از مهمترین ویژگی های رابط کاربری، خلق حس آزادی و کنترل برای کاربر است تا بتواند تمام مسیر برنامه را به راحتی طی کند. هنگامی که کاربر به طور مثال بر روی گزینه ای در اپلیکیشن شما کلیک می کند، می توان با ایجاد انیمیشنی بر روی آن گزینه، بازخورد مثبتی به کاربر داد تا از ثبت اقدام خود توسط برنامه مطمئن شود. این تکنیک باعث می شود تا کاربر احساس کند کاملا روی اپلیکیشن کنترل دارد و می تواند نیاز خود را برطرف سازد. جالب است بدانید در برخی موارد کاربران به این حرکات علاقه مند می شوند و تا بارگزاری صفحه جدید و اطلاعات آن را تکرار می کنند و سرگرم می شوند.

5. انیمشن شخصیت برند را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

هنگامی که قصد داریم، از کسب و کار خود را برندی معتبر خلق کنیم، باید نگاهی جامع به کل این فرآیند داشته باشیم که یکی از جنبه های اصلی آن، تعامل با مشتریان است. این موضوع بدان معناست که طراحان، باید در مورد صدا، احساس و البته انیمیشن هایی که در اپلیکیشن استفاده می کنند وسواس ویژه ای به خرج دهند چراکه کاملا تداعی کننده ی شخصیت آن برند است. شخصیت برند می تواند بازیگوش، حرفه ای یا شاد و فرح بخش باشد. به یاد داشته باشید این روزها، حرکت در رابط کاربری نقث مهمی را ایفا می کند و دیگر کسی علاقه ای به صفحات ایستا ندارد.

6. موشن گرافیک عنصری کلیدی در جلب رضایت متشریان است.

بدون تعارف، کاربران عاشق آنند خدمات خوب و کامل اند و اگر مشتریان شما، احساس خاص بودن کنند، این تجربه را همیشه به یاد خواهند داشت. انیمیشن می تواند منجر به افزایش تعامل میان شما و مخاطبان و به دنبال آن رضایت آنان شود. می توانید از یک انیمیشن جذاب و شاد پس از اتمام فرآیند استفاده کنید تا لبخندی را بر روی لبان کاربر بیاورید. به یاد داشته باشید، هرچه کاربران رضایت بیشتری داشته باشند، احتمال بازگشت آن ها به سوی کسب و کار شما بیشتر است.

 

امیدوارم نکاتی که در این مقاله ذکر شد برای شما در طراحی اپلیکیشن و استفاده از موشن گرافیک و انیمیشن مفید بوده باشد. من اعتقاد دارم کاربران سزاوار مسیری مملو از انیمیشن های دلپذیر هستند که در نهایت به پاسخ نیازهایشان منجر می شود. به یاد داشته باشید، از موشن گرافیک در مسیری درست و اندیشمندانه بهره ببرید.

نویسنده :Thalion

مترجم: پرهام شجاع

Write a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *